
نوای جنوب:شریک چینی و سابق مرسدس بنز آماده ورود به قاره اروپا و رقابت با بزرگانی مانند پورشه است.
نوای جنوب:شریک چینی و سابق مرسدس بنز آماده ورود به قاره اروپا و رقابت با بزرگانی مانند پورشه است.
همزمان با بررسی بازار اروپا توسط خودروسازان چینی برای ورود به این قاره، شرکت بیوایدی (BYD) در حال برداشتن گامی برای تثبیت جایگاه خود در بخش خودروهای لوکس (پریمیوم) است. این شرکت رسماً برند خود با نام دنزا (Denza) را با هدف افزایش حضور و به چالش کشیدن خودروسازان لوکس معتبر، در اروپا معرفی کرده است. اولین مدلی که در اروپا عرضه خواهد شد، دنزا Z۹ GT خواهد بود که انتظار میرود فروش آن تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.
دنزا در ابتدا به عنوان یک سرمایهگذاری مشترک بین بیوایدی و مرسدس بنز در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت. علیرغم حضور نامهای بزرگ در این سرمایهگذاری، دنزا برای کسب موفقیت با چالش روبرو بود و در دهه اول فعالیت خود تنها ۲۳٬۰۰۰ دستگاه خودرو فروخت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ مشارکت و سهام خود را به ۱۰ درصد کاهش داد. در نهایت این خودروساز آلمانی در سال گذشته به طور کامل از این همکاری خارج شده و به طور کامل تحت کنترل بیوایدی قرار گرفت.
بیوایدی اوایل این هفته طی رویدادی ویژه در میلان ایتالیا، برند دنزا را معرفی کرد. به گفته آلفردو آلتاویلا، مشاور ویژه بیوایدی در اروپا، دنزا خریداران سنتی خودروهای لوکس و مشتریان جوانتر علاقهمند به فناوری و تکنولوژی را هدف قرار خواهد داد.
در چین، بیوایدی برند دنزا را در کنار دو زیربرند لوکس دیگر با نامهای فانگ چنگ بائو (Fang Cheng Bao) و یانگوانگ (Yangwang) اداره میکند. بر اساس گزارش ArenaEV، بیوایدی قصد دارد برند فانگ چنگ بائو را برای بازار اروپا در برند دنزا ادغام کند. این فرآیند با مدل لئوپارد ۵ فانگ چنگ بائو آغاز میشود که با نام تجاری دنزا عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که مدلهای یانگوانگ نیز تحت نام دنزا برای بازار اروپا عرضه خواهند شد یا خیر.
دنزا هنوز قیمت محصولات اروپایی خود را اعلام نکرده است. آلتاویلا در گفتگو با رویترز گفت که پس از مدل Z۹ GT، ون لوکس D۹ نیز در پایان سال عرضه خواهد شد. هر دو مدل در چین تولید و از آنجا به اروپا صادر خواهند شد.
از نظر مشخصات فنی، دنزا Z۹ GT رقبایی مانند پورشه تایکان اسپرت توریزمو را هدف قرار داده است، هرچند که از نظر ابعادی بزرگتر از این خودروی برقی آلمانی است (۲۰۰ میلیمتر طول و ۲۲۵ میلیمتر فاصله بین دو محور بیشتر). نیروی تولیدی آن توسط سه موتور الکتریکی تأمین میشود که مجموعاً ۹۵۲ اسب بخار قدرت تولید کرده و انرژی آنها توسط یک بسته باتری لیتیومی (LFP) با ظرفیت ۱۰۰.۱ کیلووات ساعت تأمین میشود. در چین، این شرکت همچنین یک نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) ارائه میدهد که ترکیبی از یک موتور ۲٫۰ لیتری توربو و سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۸۵۸ اسب بخار است.
اگرچه اعداد مربوط به عملکرد Z۹ GT ممکن است آن را در رده محصولات پورشه قرار دهد، اما قیمتگذاری آن در چین چیز دیگری میگوید. قیمت مدل دنزا بین ۳۳۴٬۸۰۰ تا ۴۱۴٬۸۰۰ یوان، تقریباً معادل ۴۵٬۸۰۰ تا ۵۶٬۸۰۰ دلار آمریکا است (معادل چهار میلیارد ۵۸۰ تا پنج میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان)؛ این در حالی است که قیمت مدلهای قابل مقایسه پورشه، مانند پانامرا اسپرت توریزمو و تایکان کراس توریزمو از حدود ۱۳۸ هزار دلار شروع شده و بسته به تیپ و پیشرانه، به راحتی از ۲۰۵ هزار دلار فراتر میرود.