نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 01 مهر 1403 - 07:59

نوای چنوب: کسی فکرش را نمی کرد روزی برسد که هزینه های بالای آماده سازی برای مدرسه، دلیل ترک تحصیل برخی دانش آموزان باشد، اما این واقعیت زیرپوست جامعه وجود دارد، خصوصا امسال که فرستادن یک دانش آموز به مدرسه دولتی حداقل 2 میلیون تومان آب می خورد.

نوای چنوب: کسی فکرش را نمی کرد روزی برسد که هزینه های بالای آماده سازی برای مدرسه، دلیل ترک تحصیل برخی دانش آموزان باشد، اما این واقعیت زیرپوست جامعه وجود دارد، خصوصا امسال که فرستادن یک دانش آموز به مدرسه دولتی حداقل 2 میلیون تومان آب می خورد. در نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر و رییس کل دادگستری استان که طی روزهای اخیر برگزار شد، ترک تحصیل برخی دانش آموزان بی بضاعت یا دارای پدر زندانی مطرح گردید که البته هر دو مدیر با درخواست اینکه مستندات این مشکل در اختیارشان قرار بگیرد با جدیت مشکل حضور دانش آموزان را در مدرسه رفع می کنند.

در شرایطی که شمارش معکوس برای آغاز سال تحصیلی جدید آغاز شده، خانواده‌ ها همراه فرزندان شان برای تهیه لوازم تحریر و کیف و کفش و لباس راهی مراکز خرید می‌ شوند، اما نکته مهم روند رو به رشد قیمت نوشت افزار و اقلام آموزشی است.

رشد 40 درصدی قیمت‌های امسال چیزی است که در همان نگاه اول به چشم می‌آید و حتی خود فروشنده‌ ها هم به آن اذعان می‌کنند.

اگر از هزینه های گزاف ثبت نام مدرسه مثل لباس فرم، کوله پشتی، کفش و … بگذریم، خرید ارزان ترین نوع نوشت افزار برای هر دانش آموز بار چند صد هزارتومانی روی دوش والدین می گذارد.

در همین خصوص، مشاهدات میدانی از بازار نوشت افزار بوشهر نشان می دهد خرید ساده و ابتدایی ترین اقلام مدرسه برای هر دانش آموز 500 هزار تومان آب می خورد.

مثلا خرید پنج دفتر 60 برگ ساده، یک عدد خودکار و مداد مشکی و قرمز به همراه پاک کن، مدادتراش، یک بسته ۱۲ عددی مداد رنگی تولید داخل و یک جامدادی ساده دست کم ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد. اگر فرزندان محصل پاپیچ والدین شده و دنبال برندهای معروف و لوکس بازار باشند، به بودجه ای بیش از یک میلیون تومان یا بیشتر نیاز است.

دانش آموزان باتوجه به مقطع تحصیلی خود به وسایل دیگری از قبیل خط‌ کش، انواع گونیا و پرگار، کاغذ رنگی و مقوا، انواع چسب، غلط‌گیر، قمقمه آب، ظرف تغذیه و… نیاز دارند که تمامی این وسایل در مدل‌های متنوع در بازار موجود است. از این‌ رو خانواده‌ ها با توجه به مقطع تحصیلی، باید چند میلیون برای خرید سایر وسایل مدرسه فرزند خود هزینه کنند.

همچنین کیف مدرسه ای در پایین ترین نرخ از 500 هزار تومان آغاز و در نوع کوله ای آن به بالای 1.5 میلیون تومان می رسد. برای خرید کفش دانش آموزان هم قیمت ها از 400 هزار تومان تا بالای 1.5 میلیون تومان برآورد می شود.

پایین ترین نرخ لباس فرم برای دانش آموزان دبستانی هم 550 هزار تومان است و برای دانش آموزان متوسطه تا 800 هزار تومان می رسد.

اینها جدای از هزینه های احتمالی نظیر سرویس مدرسه و هزینه های دیگر در طول سال تحصیلی است.

نهایتا اینکه بررسی‌ها نشان می‌ دهد که والدین به‌ جز هزینه ثبت‌ نام مدرسه، کتاب و لباس فرم باید بین بین 1.5 تا 2 میلیون تومان برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه دست‌ به‌ جیب شوند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
نوشت افزار

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار