نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 24 تير 1403 - 10:18

نوای جنوب:تنها اندکی پس از انتشار خبر ترور نافرجام ترامپ، شاهد طرح سیلی از تحلیل و تفسیرها با محوریت این رویداد بوده ایم. برخی به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که آنچه اخیرا در مورد ترامپ رخ داده را بیش از آنکه واقعی بدانیم، بایستی به مثابه یک شوی تبلیغاتی ارزیابی کنیم.

نوای جنوب:تنها اندکی پس از انتشار خبر ترور نافرجام ترامپ، شاهد طرح سیلی از تحلیل و تفسیرها با محوریت این رویداد بوده ایم. برخی به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که آنچه اخیرا در مورد ترامپ رخ داده را بیش از آنکه واقعی بدانیم، بایستی به مثابه یک شوی تبلیغاتی ارزیابی کنیم.به تازگی و در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، شاهد یک رخداد مهم و قابل تامل بوده ایم. در واقع، هنوز مدت زمان زیادی از مناظره جنجالی اخیر ترامپ و بایدن و آشکار شدن مشکلات فاحش سلامت فیزیکی و فکری بایدن و طرح جار و جنجال های مختلف با محوریت آن نگذشته که شاهد سوءقصد به دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا بوده‌ایم.


عامل ترور ترامپ سعی داشته با شلیک گلوله وی را به قتل برساند با این حال، بر اساسا تصاویر مختلف منتشر شده از ترامپ در لحظه وقوع حادثه ترور، گلوله شلیک شده موجب خراش گوش راست ترامپ می شود و آنگونه که ترامپ گفته خونریزی شدیدی را برای او به همراه داشته است. مقام های ارشد امنیتی آمریکا اعلام کرده اند که محل سخنرانی ترامپ تحت پوشش سرویس مخفی این کشور نبوده است با این حال، عامل حمله به ترامپ هدف گلوله نیروهای امنیتی آمریکایی قرار گرفته و کشته شده است.در این رابطه، برخی منابع اعلام کرده اند که حادثه ترور نافرجام ترامپ صرفا یک عامل نداشته و افراد دیگری نیز در قالب آن دخیل بوده اند. از سوی دیگر برخی شاهدان عینی مدعی هستند پلیس از قبل، از حضور ضارب خبر داشته است. با این همه، این رویداد مهم و قابل تامل، حامل 4 پرده و نکته مهم و محوری است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد..


یک: دوگانه واقعیت یا شوی تبلیغاتی
تنها اندکی پس از انتشار خبر ترور نافرجام ترامپ، شاهد انتشار و طرح سیلی از تحلیل و تفسیرها با محوریت این رویداد بوده ایم. برخی به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که آنچه اخیرا در مورد ترامپ رخ داده را بیش از آنکه واقعی بدانیم، بایستی به مثابه یک شوی تبلیغاتی ارزیابی کنیم. به بیان ساده تر، اتاق فکر انتخاباتی ترامپ از رهگذر سازماندهی یکچنین اقدامی سعی داشته تا بخت و شانس وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تا جای ممکن افزایش دهد.

در این چهارچوب، در قالب عملیات مذکور سعی بر آن بوده تا از ترامپ تصویر یک فرد قربانی که سیبلِ حملات طیف قابل توجهی از افراد و جریان های سیاسی رقیب و مخالف با خود قرار می گیرد، ارائه شود و در نتیجه، سبد رای وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تا جای ممکن تقویت شود. در این رابطه نباید از یاد ببریم که تلاش برای ترور ترامپ تنها دو روز قبل از برگزاری کنگره بزرگ حزب حمهوریخواه برای معرفی رسمی نامزد اصلی این حزب در انتخابات سال 2024 آمریکا نیز صورت گرفته است. معادله ای که می تواند معطوف به ارسال پالس های معناداری به این رویداد بزرگ نیز باشد.

دو: افشای واقعیتی معنادار در آمریکا
شاید جالب باشد که بدانیم اقدام به ترور نافرجام ترامپ در شرایطی صورت گرفته که در روزها و ماه های اخیر، نتایج نظرسنجی های مختلف حاکی از این بوده اند که طیف های قابل توجهی از مردم آمریکا بیش از آنکه خواهان بکارگیری خشونت در حمایت از ترامپ باشند، از اعمال خشونت علیه وی حمایت کرده اند. به عنوان مثال، در اواخر ماه ژوئن گذشته یافته های یک نظرسنجی که از سوی دانشگاه شیکاگو صورت گرفته نشان می دهد که حدودا 26 میلیون شهروند بزرگسال آمریکایی از اعمال خشونت علیه ترامپ حمایت می کنند.

از این تعداد، 30 درصد خود صاحب اسلحه هستند و می توانند به مثابه مجری عملیات ترور علیه ترامپ وارد میدان شوند. در حقیقت، یافته های نظرسنجی های اخیر در آمریکا حاکی از این هستند که احساسات ضدترامپ در آمریکا در قیاس با احساسات همراهی با او اوج گیری قابل توجهی داشته اند.سه: نمایش جلوه ای تازه از حکمرانی آمریکایی
یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با رویداد اخیر مرتبط با ترور نافرجام ترامپ باید مد نظر داشته باشیم این است که این رویداد بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه مدینه فاضله ادعایی آمریکایی ها در مورد نظام حکمرانی و سازوکارهای سیاسی و انتخاباتیشان غلط و گمراه کننده و غیرواقعی است. آمریکایی ها همواره سعی داشته اند تا خود را به مثابه الگوی متعالی حکمرانی و رقابت های سیاسی و انتخاباتی به جهانیان معرفی کنند و در حقیقت خودشان را شاخص مدنیت معرفی کنند.
این در حالی است که وقوع رویدادهای اینچنینی به ما یادآور می شود که سطح تنش و تضادها و خشونت ها در جامعه آمریکا به قدری زیاد است که در نوع خود این مساله را به ما گوشزد می کند که نباید ادعاهای مقام های آمریکایی را به مثابه واقعیت های میدانی کشورشان در نظر گرفت.

چهار: در پیش بودن شرایطی پُرالتهاب پیش روی آمریکایی ها
در پایان باید گفت که تنها اندکی پس از ترور نافرجام ترامپ، شمار قابل توجهی از مقام های آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که هیچ بعید نیست در روزها و ماه های آتی وضعیت امنیتی در این کشور به نحو قابل توجهی ماهیتی بغرنج به خود بگیرد و شاهد خشونت های بیشتر نیز باشیم. خشونت هایی که تا حد زیادی در نتیجه بی اعتمادی فزاینده به نظام حکمرانی در آمریکا و البته طرح گسترده تئوری های توطئه در این کشور مجال و فرصت بروز و ظهور پیدا می کنند و می توانند آمریکا را وارد بحران های جدی و عمیقی کنند.

بحران هایی که واشینگتن برای رویارویی با هیچکدام از آن ها از آمادگی کافی و لازم برخوردار نیست. پیش از این نیز بارها و بارها بسیاری از تحلیلگران و اندیشمندان آمریکایی هشدار داده بودند که سطح منازعات سیاسی و اجتماعی و البته قطبی گرایی در جامعه آمریکا به قدری افزایش یافته که هیچ بعید نیست در آینده ای نه چندان دور شاهد انفجار یک جنگ داخلی در آمریکا باشیم!



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ترامپ

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار