نوای جنوب: بانک مرکزی برای پیگیری شکایت افراد از بانک هایی که اقساط بانکی قرض الحسنه را به تعویق نینداخته اند سامانه ای معرفی کرد.
نوای جنوب:با شیوع ویروس کرونا دولت مصوبات متعددی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و کسب و کارها در نظر گرفت. یکی از این مصوبات، حمایت از وام گیرندگان از نظام بانکی بود به خصوص آن دسته از وام گیرندگان حقیقی که از بخش های مختلف نظام بانکی، وام های قرض الحسنه دریافت کرده بودند.
اما شیوه بانک ها از همان ابتدای کار، با وام گیرندگان قرض الحسنه رفتاری توأم با همراهی نبود؛ از همان روز اولی که دولت این مصوبات را اعلام کرد و بانک مرکزی ابلاغ بخشنامه های مرتبط را انجام داد نظام بانکی ثابت کرد که با هیچ کس حتی رئیس کل بانک مرکزی هم رودربایستی ندارد و به کار خود ادامه داد و اقساط وام را مطابق با موعد مقرر و بعضاً با جریمه، از حساب مشتریان نظام بانکی کسر کردند حتی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز پشت تریبون صدا و سیما حاضر شد و اعلام کرد که بانک ها باید این بخشنامه دولت و بانک مرکزی را اجرایی کرده و حق برداشت اقساط وام از حساب ضامنان و خود وام گیرندگان را ندارند.
حالا در پی افزایش شکایت های مردمی، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آن ها و همچنین تعویق پرداخت تسهیلات وام های قرض الحسنه در اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹، روابط عمومی بانک مرکزی در پی ابلاغ بخشنامه های مربوطه به شبکه بانکی به اطلاع می رساند چنان چه ازحساب کسانی که اقساط قرض الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آن ها در شعب بانک ها و موسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، هموطنان عزیز می توانند موضوع را در سامانه مربوطه از طریق سایت بانک مرکزی و لینک https://www.cbi.ir/InstLoanComplaint/ILCForm.asp درج کنند تا پیگیری لازم از طرف بانک مرکزی انجام شود.